Functioneel lui

Met grote regelmaat verzorg ik trainingen voor managers. Dit zijn zowel startende als ervaren managers. Dikwijls vertellen zij mij dat ze graag willen dat hun medewerkers pro-actiever worden. De managers hebben het gevoel dat zij altijd de kar moeten trekken en met ideeën moeten komen. Ze willen graag dat de medewerkers meer initiatieven gaan ontplooien en niet bang zijn daarbij fouten te maken. Een goed streven. Immers, initiatieven genomen door medewerkers hebben meer draagvlak dan opgelegde initiatieven. Bovendien worden mensen blij en enthousiast van het idee dat ze invloed kunnen uitoefenen. Daarnaast hebben de medewerkers vaak ontzettend goede ideeën, omdat zij vanuit de operatie precies weten wat anders en beter kan. Zonde om dit niet te benutten.

Nu kun je natuurlijk gaan zitten wachten tot de medewerkers vanzelf dit gewenste gedrag gaan vertonen, maar dat is niet zo effectief en al helemaal niet proactief.

Wat je naar mijn idee beter kunt doen, is kritisch kijken naar jouw eigen gedrag: wat doe jij (of wat doe jij niet) dat dit ongewenste gedrag in stand houdt? Wat gebeurt er als een medewerker met een vraag naar jou komt? Kom je direct met een oplossing? Hoe reageer jij als een medewerker een nieuwe  project niet aanpakt, zoals jij voor ogen had? Neem jij het project dan van hem over?

Als jij als manager steeds vertelt wat de oplossing is en zegt hoe jij het hebben wilt, worden medewerkers lui en initiatief loos. En dat is nu net wat jij niet wilt. Niet doen, dus.

Als iemand vastloopt, stimuleer hem dan een andere oplossing te zoeken. Help hem nadenken over andere manieren, aanpakken, stijlen. Coach jouw medewerker. Beloon zijn ideeën en initiatieven. En belonen wil niet zeggen dat het idee of initiatief daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden. Je kunt niet altijd het initiatief (de inhoud) belonen, maar wel het feit dat de medewerker initiatief heeft getoond (de inspanning). Dan ontstaan er pro-actievere medewerkers.

Ik leer de manager die pro-actievere medewerkers wil, beter naar zichzelf te kijken. De eyeopener is vaak: word als manager zelf wat luier. En om het wat beter te laten klinken (ze kunnen toch niet terugkomen uit de training met de gouden tip dat ze wat luier moeten worden…), noem ik het functioneel lui. Klinkt acceptabeler voor de managers van de managers.